Multi dintre cei care se hotarasc sa inceapa o afacere pornesc la drum cu mentalitatea ca odata ce si-au lansat afacerea, clientii vor incepe sa vina de la sine, la fel si profitul. Investesc aproape exclusiv in imagine, totul sa arate cat mai profeisonist, si eventual in reclama. Apoi incep sa apara problemele, vanzarile nu merg asa cum s-ar fi asteptat, se lovesc de o serie de elemente la care nici nu s-au gandit atunci cand au inceput afacerea.
Dintre acesti antreprenori aflati la inceput de drum, cativa reusesc sa invete din mers, din propriile greseli, se adapteaza si se corecteaza, cei mai multi insa incep sa fie frustrati, se simt coplesiti de probleme si in cele din urma renunta la afacere.
Cei mai multi esueaza nu doar din cauza lipsei de experienta si a cunostintelor de marketing ci mai ales din cauza ca nu stiu mai nimic despre afacerea in care s-au lansat. Ei observa doar elementele de suprafata fara sa observe mecanismul de ansamblu al afacerii respective. Sa luam de exemplu librariile online, acele site-uri care vand carti pe internet, un tanar antreprenor care doreste sa inceapa o astfel de afacere s-ar putea sa nu realizeze ca are nevoie de furnizori ieftini, de contracte, de depozit, de luarea in calcul a achitarii transportului si multe alte cheltuieli si activitati care, pe un simplu site, nu sunt vizibile. Exemplul este valabil pentru orice domeniu.
Partea buna insa, este ca aceste neplaceri pot fi evitate iar riscul unei afaceri poate fi redus considerabil daca antreprenorul nu se lasa dus de valul entuziasmului si inainte de a-si deschide efectiv afacerea, isi aloca timp suficient pentru a se informa in detaliu despre piata pe care vrea sa intre, despre legislatie si despre tot ce inseamna afacerea respectiva si nu in ultimul rand, pentru a intocmi un plan de afaceri.
Primul ar trebuie sa-l constituie alegerea unei afaceri, a unui domeniu de activitate, la care se pricepe cat de cat si care il pasioneaza. Cand faci un lucru din placere si din pasiune ai mult mai multe sanse sa reusesti decat daca il faci din obligatie. Nu alegeti o afacere daca nu va pasioneaza, doar pentru ca ati auzit ca e profitabila. Ce e profitabil pentru unii poate fi un dezastru pentru altii.
Urmatorul pas ar trebui sa-l constituie informarea. Investiti prima data in informatie, cautati carti, cititi articole pe internet sau in reviste, aflati totul despre piata si afacerea respectiva. Cunoasteti legislatia in domeniu. In acelasi timp observati o afacere similara, daca puteti intrati in legatura cu cel care o conduce, lucrati pentru el sau daca va este apropiat rugati-l sa va explice mai pe larg ce presupune acea afacere, care sunt problemele cu care se confrunta, cum isi face reclama, care ii sunt furnizorii. Acea persoana poate deveni mentorul dumneavoastra.
Dupa ce ati acumulat suficienta informatie in domeniu si stiti la ce sa va asteptati de la o asemenea afacere, intocmiti-va planul. Intocmiti un plan realist, cu tinte realiste. Despre intocmirea unui plan de afaceri am discutat si in alte articole asa ca nu vom relua discutia si aici.
Abia dupa ce ati parcurs aceste etape puteti trece efectiv la deschiderea afacerii.
Recapituland, pasii necesari pentru diminuarea riscului in afaceri sunt: 1. alegerea unei afaceri care va pasioneaza si va face placere; 2. informarea si invatarea alaturi de cineva care a parcurs deja acest drum; 3. intocmirea unui plan de afaceri ; 4. lansarea efectiva a afacerii.
Oricat ar parea de plictisitoare sau de lente aceste procese ofera un avantaj enorm celui care decide sa le urmeze inainte de se arunca in lumea afacerilor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu