Daca ar fi sa creionam în câteva cuvinte evolutia pietei românesti de Internet business în 2006 ar trebui sa recunoastem doua tendinte majore: aparitia primelor vedete create de mediul online, respectiv realizarea primilor pasi catre normalizarea Internetului ca mediu de afaceri sanatos.
România a aderat în 2007 la Uniunea Europeana, având cea mai mare rata de crestere a numarului conexiunilor de mare viteza la Internet. Rata de penetrare a serviciilor de acces la Internet broadband a fost, la finalul anului 2005, de 3,46%, peste media regiunii, care se situa în jurul cifrei de 1,6%. La jumatatea anului 2006, rata de penetrare a serviciilor de acces la Internet în banda larga în România a ajuns la 5,5%, mentinandu-se printre cele mai ridicate din Europa de Sud-Est.
2006 a fost, fara îndoiala, un an în care cifrele sunt încurajatoare.
Potrivit unui studiu national de audienta realizat, în luna iulie, de Biroul Român de Audit al Tirajelor, 43,5% din populatia din mediul urban detine un calculator personal, iar 55,3% din locuitorii oraselor au utilizat un calculator în ulti-mele 12 luni. Cu doua luni înainte, luna mai 2006 aducea un nou record. Trafic.ro anunta ca numarul internautilor care au accesat în aprilie 2006 Internetul românesc a depasit pentru prima data cinci milioane.
Audienta din ce în ce mai mare pe care o înregistreaza Internetul românesc are în principal rolul de a aduce bani în industrie, pe fondul unui impact mediatic important pentru unii jucatori activi în piata de Internet business.
Internetul creeaza vedete
Aproape toate publicatiile traditionale din România au ales sa rezerve în 2006 un numar interesant de pagini „fenomenului Internet“. S-a vorbit despre povestile de succes oferite de unii creatori de start-up-uri online românesti, s-au adus în discutie primii milionari din Internetul autohton. Au fost publicate constant analize cu privire la achizitiile importante din piata ori cu privire la plecarea unor oameni importanti de la un proiect online la altul.
Anul 2006 a conturat, pâna la urma, o tendinta clara de recunoastere a Internetului ca mediu de afaceri în care merita sa investim. Iata câteva motive în sprijinul acestei realitati.
1. Milioane din publicitatea online. Toti specialistii estimeaza o dublare a pietei de publicitate online în acest an. Finalul anului ar trebui sa aduca volumul publicitatii online la sume situate peste 7 milioane de euro. Finalul lui 2006 aduce schimbari radicale în structura jucatorilor din piata de publicitate online. Doua plecari interesante si mult discutate (una a lui Orlando Nicoara de la Netbridge, iar cealalta a lui Val Voicu de la Imedia) au imprimat dinamism pietei din România. Acum, pe lânga companiile traditionale, au aparut companii noi precum AdEvolution.ro, SMI sau MediaCafe.ro, care îsi construiesc propriile metode de abordare a pietei ca ansamblu.
2. Interes din ceruri. În primavara lui 2006, Google a publicat pentru prima data un anunt de country manager pentru România. Jobul pare a-si fi gasit un detinator, din moment ce pe website-ul de companie al Google, unde sunt anuntate toate joburile pentru tarile lumii, mai exista doar un job de consultant pentru România. Daca va intereseaza, puteti accesa http://www.google.com/ jobs/.
3. Puterea utilizatorilor. A început sa se manifeste cu mai multa intensitate în 2006, când în România a explodat ideea de blog. Într-o piata imposibil de estimat ca întindere în acest moment, anul 2006 a adus conferinte tematice, studii demografice si cluburi ale pasionatilor. Pentru prima data, blogurile au devenit surse ale stirilor din media traditionala. La editia din acest an, festivalul Internetics, care premiaza anual cele mai bune website-uri din România, a înfiintat o sectiune speciala dedicata blogurilor.
Mediu de afaceri credibil
Influenta mediatica din ce în ce mai crescuta pe care o are piata de Internet de la noi a adus, cum era normal, câteva tendinte interesante în mediul de afaceri românesc. A devenit evident ca prezenta online înseamna relativ putini bani investiti si un profit bunicel. În plus, migratia din ce în ce mai importanta a publicatiilor traditionale si catre mediul online a atras dupa sine tendinte incipiente de autoreglementare a pietei. Initiative precum relansarea departamentului Internet din cadrul Biroului Român de Audit al Tirajelor sau lansarea proiectului IAB Romania au aparut ca urmare a presiunilor pietei.
Iata câteva dintre tendintele definitorii pentru pasul spre normalitate pe care îl face piata româneasca de Internet în 2006.
1. Neutralitate Si credibilitate. Departamentul Internet al Biroului Român de Audit al Tirajelor este în prezent constituit din: editori de site-uri, agentii, regii si clienti de publicitate membri ai BRAT si interesati în obtinerea datelor privind masurarea site-urilor web. Primul pas pe care îl va realiza Departamentul Internet din cadrul BRAT în vederea atingerii obiectivelor sale va fi lansarea unei cereri de oferta pentru un sistem complex de masurare, care sa cuprinda masurare de trafic, audienta si profile demografice pentru utilizatorii site-urilor. Departamentul isi propune ca primele rezultate ale noului sistem sa fie disponibile pietei de publicitate în luna aprilie 2007.
2. La ghiseul de plati online. Din perspectiva comertului electronic, cresterea este evidenta, însa probabil ca anul 2006 va fi marcat în principal de lansarea proiectului Ghiseul Virtual (www.ghiseul.ro), care ar trebui sa dea tonul în dezvoltarea procesului de educare si orientare a posesorului de card bancar catre plata online ca fenomen social în România. Primul serviciu oferit prin intermediul proiectului „Ghiseul virtual de plati“ este plata online a amenzilor rutiere. Publicul-tinta al acestui serviciu îl reprezinta cetatenii posesori ai unui card bancar, care utilizeaza Internetul si care conduc un autoturism. Plata se face cu respectarea standardului 3D Secure Code, comunicarea cu utilizatorii a datelor sensibile se face în conditii de securitate, iar dupa efectuarea platii sunt emise dovezi electronice de plata, valabile juridic în România. Serviciul de plata online a amenzilor de circulatie a presupus interfatarea a doua proiecte ale MCTI: sistemul de gestiune a amenzilor de circulatie la nivelul Brigazii de Politie Rutiera a Municipiului Bucuresti si Ghiseul Virtual de Plati.
3. O sclipire de coerenta guvernamentala. Ar putea fi observata odata cu începerea functionarii Autoritatii Nationale de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal. Prin intermediul acesteia, se reglementeaza piata prelucratorilor de date cu caracter personal, implicit cei aflati exclusiv in mediul online. Activitatea ANSPDCP va duce în timp la consolidarea încrederii internautilor din România în website-urile care le prelucreaza date personale.
de Catalin Covaci
Sursa : Saptamana Financiara
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu