"Omul este definit de actiunile sale" - spunea Papa Ioan Paul al II-lea in cartea sa "Omul in actiune". Si nu trebuie sa fi preot sau psiholog ca sa realizezi ca acest lucru se poate spune si despre modul nostru de a ne alimenta, de a comunica, de a conduce automobilul etc.
Pentru o conduita pozitiva este necesar un echilibru emotional stabil, structural sau dobandit prin antrenamentul vointei.
Capacitatea de autocontrol reuseste sa mentina atentia concentrata in masura in care nu este perturbata de excitanti colaterali, ca de pilda muzica de intensitate mare. Daca la aceasta se asociaza si lipsa experientei, ne explicam de ce soferii sunt expusi la numeroase si grave incidente rutiere.
Adolescentul trece, in perioada 16 - 22 de ani, prin "criza juvenila", caracterizata prin excitabilitate, agresivitate si ostilitate fata de indrumarile parintilor si ale altor adulti. Dornic de afirmare, el incepe sa-si contureze propria lui conceptie despre lume si viata, iar dorinta de independenta il face sa-si asume responsabilitati prea mari si prea complicate pentru fortele lui. Mereu revoltat, refuza sa se supuna si sa se subordoneze dispozitiilor, iar atunci cand este nevoit sa accepte autoritatea, considera ca este constrans.
Morala si politetea i se par adolescentului incarcate de ipocrizie; principiul "totul sau nimic" sau "asa vreau eu" stau la baza dorintei de afirmare. O data cu inaintarea in varsta, constata ca deciziile, hotararile pe care a vrut cu orice pret sa le puna in aplicare il deziluzioneaza si, dezamagit, incepe sa beneficieze de criteriile de apreciere si evaluare corecta. Astfel, actiunea realista ia locul fanteziilor, superficialitatii si irascibilitatii.
Din nefericire, trasaturile negative de caracter se intalnesc nu numai la soferii tineri, dar si la cei mai in varsta, care considera ca experienta acumulata le da dreptul sa sfideze normele de conducere auto preventiva. Acestia sunt recunoscuti usor: nerabdatori, stapaniti de o graba nemotivata, se enerveaza usor in fata semaforului sau la trecerea de pietoni, ignora regulile de circulatie, enervandu-i si pe ceilalti participanti la trafic si amplificandu-si propria enervare.
Femeia la volan
Am observat in ultimii ani o crestere exploziva a numarului femeilor ce conduc un automobil. Cu masini din ce in ce mai puternice, mai scumpe si mai "personalizate" - potrivite cu trasaturile propriei personalitati - acestea au devenit in societate mesagerele dorintei de afirmare a tot ceea ce inseamna feminin, delicat, frumos.
Ele sunt permanent in cautarea posibilitatilor de autoafirmare, de autorealizare, de independenta materiala si sociala, cu o capacitate de inovatie si de creativitate semnificativa, dezvaluite, de cele mai multe ori, de tipul masinii conduse, de culoarea masinii si, nu in ultimul rand, de accesoriile pe care si le instaleaza in habitatul acesteia.
Comportamentul femeii la volan este foarte variat, dar de cele mai multe ori destul de imprevizibil, uneori chiar agresiv, acest lucru denotand manifestari inconstiente.
Multe femei ce sufera de complexe de inferioritate, incearca sa compenseze imaginea de sine prin valoarea cat mai mare a masinii pe care o conduc - de obicei direct proportionala cu nevoia de securitate si de siguranta de sine.
Complexul de inferioritate se manifesta prin dorinta de afirmare cu orice pret, astfel incat supraestimarea, egoismul, sfidarea si impolitetea, alaturi de oboseala si consumul de alcool sau de droguri, devin cauze frecvente ale accidentelor rutiere.
Pe de alta parte, solutia de a evita accidentele rutiere prin deplasarea cu viteza redusa, in special la soferii in varsta, care au si o rezistenta mai scazuta la oboseala, stanjeneste circulatia rutiera si fluenta traficului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu